Yurt dışına ihracat yapan firmalar, devlet tarafından birçok alanda desteklenebilmektedir. Bu desteklerden biri de reklam ve tanıtım desteğidir. Bu teşvikler, Türk markalarının yurt dışına açılması ve iş yapabilmesi açısından son derece önemlidir.

Yurt Dışı Reklam ve Tanıtım Teşvikleri

Bir markanın yurt dışında ihracat hacmini arttırabilmesi için başvurması gereken en iyi yol, ihracat yapılacak ülkeye reklam vermektir. Bununla birlikte, birçok marka açısından reklam ve tanıtım bütçesi oldukça kısıtlıdır. Bu sebeple markaların yurt dışında reklam ve tanıtım yaparak, Türk markalarının bilinirliğini arttırmaları oldukça zordur. İster küçük isterse büyük markaların bu konuda ciddi oranlarda desteğe ihtiyacı vardır.

Bu sebeplere bağlı olarak, Ticaret Bakanlığı tarafından Türkiye’de üretim yapan markalara bilinirliklerini ve ihracat rakamlarını arttırma konusunda teşvikler verilmektedir. Ticaret Bakanlığı tarafından sağlanan reklam ve tanıtım teşvikleri sayesinde, markalar yurt dışındaki harcamalarının belirli bir oranını geri alabilmektedir. Yurt dışı tanıtım teşvikleri sayesinde markalar, reklam harcamalarından tasarruf edebilir ve hem kendi bilinirliklerini hem de Türkiye’nin bilinirliğini arttırabilir. Bu durum da ihracat rakamlarının yükselmesi konusunda yardımcı olacaktır. Her yıl birçok firma, bu reklam ve tanıtım teşviklerinden faydalanmakta ve gelir oranlarını arttırmaktadır.

Yurt Dışı Reklam ve Tanıtım Teşviki Programının Özellikleri

Yurt dışı reklam ve tanıtım desteğinin belirli şartları ve sınırları vardır. Kabul edilmesi halinde markalar bu teşvikten en fazla dört sene faydalanabilir. Teşvik şartları arasında, reklam ve tanıtım yapılacak olan ülke sayısında sınırlamalar vardır. Bununla birlikte dört sene içerisinde şartları sağladığı takdirde istediğiniz kadar ülkede reklam ve tanıtım çalışması yapabilirsiniz.

Ticaret Bakanlığı tarafından sağlanan bu teşvikler sayesinde; sosyal medya, gazete televizyon reklamları ve pop-up mağazacılık gibi harcamaların yarısı markalara geri ödenmektedir. Geri ödenecek olan tutar konusunda belirli üst limitler söz konusudur. Bu teşvikte ödenecek miktarın üst limiti 250 bin Amerikan Doları (USD) olarak belirlenmiştir. Bunun yanı sıra eğer markanızın bünyesinde, Bakanlığın kira desteğinden faydalanan bir yurt dışı birimi varsa, bu birimin bulunduğu ülke için 150 bin USD reklam teşviki de alabilirsiniz.

Tüm bu sınırlandırmaların yanı sıra, tanıtım ve reklamları öncelikli ya da hedef ülkelerde gerçekleştirmeniz durumunda, teşvik oranı yüzde 60’a çıkacaktır. Bunun yanı sıra şirketinizin merkezi 4, 5 ya da 6’ncı teşvik bölgesinde bulunuyorsa, destek oranınızda yüzde 70’e çıkacaktır. Bu teşvik bölgeleri, Türkiye’de ticaret hacminin genişletilmesi planlanan kentlerden oluşmaktadır. İstanbul ya da Ankara gibi ticaret hacmi mevcut durumda geniş olan şehirler 1, 2 ve 3’ncü teşvik bölgelerinde yer almaktadır. Ardahan, Amasya, Ağrı gibi daha küçük ticaret hacmine sahip olan kentler ise 4, 5 ve 6’ncı teşvik bölgelerinde yer alır. Şirketiniz öncelikli ya da hedef ülkelerin birinde yer alıyorsa, Ticaret Bakanlığı’ndan alacağınız teşvik oranı da yüzde 70’e çıkacaktır.

Ticaret Bakanlığı’na yurt dışı reklam ve tanıtım teşviki başvurusunda bulunabilmeniz için bazı şartlar vardır. Şahıs şirketleri bu teşviklerden faydalanamamaktadır. Yurt dışı reklam desteklerinden yalnızca limited ve anonim şirketler başvurulabilir. Bunun yanı sıra tanıtım yapacağınız ülkede Bakanlık tarafından desteklenen bir birim olmaması durumunda, teşvik alabilmeniz için markanızın Türkiye’de tecilli olması gerekir. Aynı zamanda tanıtım yapacağınız ülkede marka tescil başvurusu da yapılmış olmalıdır.

Yurt Dışında Desteklenen Reklam ve Tanıtım Faaliyetleri

Yurt dışında yapacağınız reklam ve tanıtım faaliyetlerinin önemli bir bölümü destek kapsamındadır. Bu faaliyetler kapsamında; TV, radyo, internet, basılı tanıtım gibi birçok farklı uygulamada teşvik verilmektedir.

İnternet

İnternet ortamında yer alan tüm reklamlar bu teşvikler kapsamındadır. Bunun yanı sıra sosyal medya ve online satış sitesi gibi uygulamalara da destek verilmektedir. Aynı zamanda yurt dışı birimlerin ya da yurt dışındaki tescilli markaların web sitelerinin giderleri de bu teşvikler kapsamında yer alır. Akıllı cihazlara yönelik uygulamalar, arama motoruna yönelik çalışmalar ve yabancı dilde hazırlanan dijital kataloglara ilişkin giderler için de bu desteklerden faydalanabilirsiniz.

TV ve Radyo

Yurt dışında yapacağınız televizyon ve radyo reklamları da bu kapsamda desteklenmektedir. Aynı zamanda bu mecralardaki programlara sağlayacağınız sponsorluk da teşviklere dahildir.

İç ve Dış Mekânlarda Yer Alan Tanıtımlar

İç mekanlarda ve dış mekanlarda yer alan billboard, pano, tabela ve elektronik ekranlara vereceğiniz reklamlar, teşviklerden faydalanabileceğiniz uygulamalardan bazılarıdır. Bunun yanı sıra durak ve taşıtlarda yer alan reklamlarla totem reklamları konusunda da teşviklerden faydalanabilirsiniz. Bina, cephe, duvar ve çatıya vereceğiniz reklamlar da destek kapsamında yer almaktadır.

Basılı Tanıtım

Basılı olarak yapacağınız birçok farklı tanıtım çalışması, yurt dışı reklam ve tanıtım teşvikleri kapsamında değerlendirilmektedir. Bunlar gazete ve dergi reklamlarının yanı sıra afiş, broşür ve el ilanı şeklinde olabilir. Bunun yanı sıra katalog ve kartela reklamları da bu teşviklerin kapsamındadır.

Özel Tanıtım Giderleri

Ticaret Bakanlığı, yurt dışı reklam ve tanıtım teşvikleri konusunda özel tanıtım giderlerini de belirli oranlarda karşılamaktadır. Online tanıtımlar da dâhil, zincir marketlerin rafına girmek adına yapılan ödemeler yani listeleme bedelleri bu kapsamda karşılanabilmektedir. Buna karşın bu destek yalnızca bir defalığa mahsustur. Bunun yanı sıra satışa konu olmasa da, üzerinde markanın yer aldığı tanıtım malzemelerinin giderleri de desteklenmektedir.

Yerli markanın ürünlerinin satışa sunulduğu stantlar ve soğutucular da teşvik kapsamındadır. Aynı zamanda belirli ürünlerin yanı sıra etkinlikler de bu kapsamda değerlendirilebilir. Örnek vermek gerekirse; tadım aktiviteleri, defileler, seminerler ve konferans gibi etkinliklerin giderleri de teşvikten faydalanmaktadır.

Üç aya kadar geçici pop-up mağazacılık giderleri ve PR ajans ücretleri konusunda da teşvik kapsamında geri ödemeler yapılabilmektedir.

Diğer Tanıtım Harcamaları

Tüm bu reklam ve tanıtım giderlerinin yanı sıra toplu e-posta, SMS ve MMS giderleri de teşvik kapsamında ele alınmaktadır. Bunun yanı sıra tanıtım filmi yapımları ve sponsorluk giderleri de yurt dışı reklam ve tanıtım teşvikleri kapsamında değerlendirilmektedir.

Markanız için yurt dışı reklam ve tanıtım teşviklerinden faydalanmak istiyorsanız, başvuru sürecinizin doğru biçimde ilerlemesi son derece önemlidir. Bu süreçte yaşanabilecek küçük aksaklıklar dahi, teşvik başvurunuzun olumsuz şekilde sonuçlanmasına neden olabilir. Alkan Danışmanlık olarak, reklam ve tanıtım teşviki konusunda sürecin başından sonuna kadar sizinle birlikte hareket ediyoruz. Bu sayede başvuru sürecinizin çok daha doğru ve hızlı biçimde ilerlemesini sağlıyoruz. Siz de hemen bizimle iletişime geçerek onlarca farklı teşvik konusunda bilgi alabilir, yurt dışı reklam ve tanıtım teşviklerine eksiksiz biçimde başvurabilirsiniz.