Türkiye Cumhuriyeti devleti, katma değeri yükseltmek, ülke içerisinde döviz taşınması ve iş hacmini artırabilmek adına yurt dışında faaliyet gösteren şirket veya şubeleri için birçok teşvik sağlamaktadır. Bu teşviklerden önemli bir tanesi de yurt dışı mağaza, ofis, depo açma desteğidir.

Yurt Dışı Mağaza, Ofis, Depo Açma Destekleri

Yurt içindeki firmalara yönelik birçok farklı devlet teşviki bulunmaktadır. Bunun yanı sıra olarak yurt dışında firma ya da şube açacak olan yerli firmalara yönelik de bazı desteklerden faydalanmak mümkündür. Yurt dışında mağaza, ofis ya da depo açacaksanız, devlet tarafından önemli miktarlarda kira desteği sunulmaktadır. Bu desteklerden ancak yurt dışında Türk malı satan firmalar faydalanabilmektedir. Bu firmaların açacakları işyeri, ofis, depo, irtibat bürosu, mağaza, reyon, showroom ve pop-up gibi ticari merkezlerin kiralarına yönelik ciddi miktarlarda destek bulunmaktadır.

Yurt dışında faaliyet gösteren firmaların ticari merkezlerde açacakları yerlere ilişkin devlet desteği 4 yıl boyunca sağlanmaktadır. Bu destek yüzde 50 oranında belirlenmiştir. Yani yurt dışında açılacak olan depo, mağaza ve ofis gibi yerlerin kirasının yüzde 50’si 4 yıl boyunca devlet tarafından karşılanmaktadır. Bu teşvikin resmi adı; Yurt Dışı Birim, Marka ve Tanıtım Desteği’dir. Bununla birlikte yaygın olarak yurt dışı kira desteği olarak bilinmektedir. Daha önceleri Ekonomik Bakanlığı tarafından verilen bu destekler, günümüzde Ticaret Bakanlığı tarafından karşılanmaktadır.

Yurt Dışı Kira Desteği Üst Limiti

Yurt dışında firmanızın bir uzantısını kurmak; mağaza, ofis, depo ve benzeri yerler açmak oldukça zorlayıcı olabilir. Özellikle kur farkları bu anlamda firmaları çok zora düşürebilmektedir. Bu noktada üretici firmalar yurt dışına açılma seçeneğini genel olarak değerlendirmezler. Buna bağlı olarak ülke sermayesine katkı sağlamak oldukça zor bir hal alır. Ticaret Bakanlığı bu zorlukların önüne geçmek ve Türk malı üretiminde bulunan firmaları yurt dışında satışa teşvik etmek adına önemli oranlarda maddi destek sağlamaktadır.

Bu destek İhracata Yönelik Devlet Yardımları Kararı çerçevesinde sağlanmaktadır. Her yıl birçok firma bu teşviklerden yararlanarak yurt dışı pazarına açılmaktadır. Yurt dışında faaliyet gösteren şirket ve şubeleri açısından en büyük dert şüphesiz kiradır. Bu sebeple Ticaret Bakanlığı şirketinizin yurt dışında açacağı mağaza, depo, ofis ve showroom gibi birimlerin kiralarının yüzde 50’sini karşılamaktadır. Hem üretici hem de ticari firmalar bu destekten faydalanarak yurt dışı pazarında Türk mallarını piyasaya sunabilmektedir.

Yurt dışında mağaza, ofis, depo ve showroom desteğinde birim başına verilecek olan desteğin üst sınırı 2 milyon TL olarak belirlenmiştir. Destek oranı ise yüzde 50 iken, seçili ülkelerde bu oran yüzde 60’a kadar çıkabilmektedir. Bu üst limitler hem üretici hem de ticari firmalar açısından geçerlidir. Destek ödemesinin süresi 4 yıl iken, en fazla 25 birim için geçerlidir.

Yurt Dışı Kira Desteği Başvurusunda Gerekli Belgeler

Yurt dışı kira desteğine başvuru yaparak ofis, mağaza, depo ve showroomlarınıza yönelik teşvik almak istiyorsanız, başvuru sırasında son derece dikkatli olmanız gerekir. Eksik ve hatalı evrak sunumu nedeniyle birçok firmanın teşvik talebi reddedilmektedir. Bu sebeple başvuru esnasında uzman bir firmadan destek almak oldukça iyi bir fikir olacaktır.

Başvuru için gerekli belgeler ise şu şekildedir;

  • Başvuru formu
  • Başvuru dilekçesi
  • Beyanname
  • Taahhütname
  • İmza sirküleri
  • Kapasite raporu
  • Kuruluşu ve sermaye yapısını gösteren ticaret sicil gazeteleri
  • Yurt için marka tescil belgesi
  • Tedarikçisi olunacak firmayla bağı gösteren belgeler

Yurt Dışı Birimine İlişkin Belgeler

Başvuru esnasında yurt dışı biriminize ilişkin olarak da bazı belgeleri sunmanız gerekir. Bu belgelerin de eksiksiz olması ve hepsinin yeminli tercümanlara yaptırılmış tercümesi bulunması gerekir. Yurt dışı birimine ilişkin olarak sunacağınız belgeler ise şu şekildedir;

  • Yurt dışı şirketin ortaklık yapısına ilişkin belgeler
  • Yurt dışı şirketin marka tescili ile ilgili belgeler
  • Kira sözleşmesi ya da satışın gerçekleştiğine ilişkin belgeler
  • Kira ya da taksit ödemelerine ilişkin olarak ödemelerin ve komisyon bedellerinin ödendiğine ilişkin belgeler (Banka dekontu, hesap dökümü, kredi kartı ekstresi vb)
  • Reyonlar için komisyon bedellerine ilişkin tüm detayları içeren faturalar
  • Depolama hizmeti, kirası ve palet miktarını gösteren detaylı faturalar
  • Yurt dışı birimine ilişkin olarak çekilmiş net fotoğraflar (Çeşitli bölümlerden çekilmiş olmalı)
  • Ticaret müşavirlikleri ya da ataşelikler tarafından hazırlanmış olan Yurt Dışı Birim Yerinde İnceleme ve Değerlendirme Formu,
  • İBGS’ler tarafından talep edilen diğer tüm bilgi ve belgeler.

Başvuruda Dikkat Edilecek Hususlar Nelerdir?

Yurt dışı mağaza, ofis, depo ama destekleri başvurusunun eksiksiz olması son derece önemlidir. Bu işlemler kimi zaman oldukça karmaşık bir hale gelebilmektedir. Uzmanlardan yardım almanız başvuru sürecinizin çok daha kolay ve hızlı olmasını sağlayacaktır.

Teşvik başvurusunda bulunurken, yurt içinde düzenlenmiş olan belgelerin asıllarını veya noter onaylı örneklerini ibraz etmelisiniz. Bunun yanı sıra yurt dışında düzenlenecek belgelerin de asılları ya da Ticaret Müşavirlikleri ve ataşeliklerce onaylı belgeleri gerekir. Bu tip bir durumda belge aslının onaylanmasına da gerek yoktur. Dikkat edilmesi gereken bir diğer husus, İngilizce olarak hazırlanmış ödeme belgelerinin ve faturaların tercümesi edilmesi konusunda herhangi bir koşulun bulunmamasıdır.

Kira sözleşmesinin beş sayfayı geçmesi durumunda ise yalnızca kiralayan, kiraca, kiralanan yerin metre kare cinsinden alanı, adresi, kullanım amacı, net kira tutarı, kiraya dâhil edilen ya da edilmeyen giderler, kiranın başlangıç ve sona eriş tarihleriyle birlikte kira ödeme şekli gibi bilgilerin yer alması yeterlidir. Bu sayfaların tercüme edilmesi de başvuru açısından yeterlidir.

Bunların yanı sıra kamu kurum ve kuruluşlarının resmi internet sayfaları ya da DİR otomasyon sisteminden erişime açık olan belgelerin ibraz edilmemesine de gerek yoktur.

Yurt Dışı Kira Desteğini Alabilmek için Uzman Yardımı

Devlet tarafından sağlanan teşviklerden faydalanmak için yapılacak olan başvuruların eksiksiz, hatasız ve sırasıyla yapılması gerekir. Bu başvuru işlemleri zaman zaman karmaşıklaşmaktadır. Başvuru sırasında yapılacak en küçük hata, firmanızın ciddi maliyetlerle karşılaşmasına neden olabilir. Özellikle yurt dışında destek alabilmek adına yapılacak başvurular çok daha zorlayıcı olabilmektedir. Bu tip durumlarda bir uzman görüşüne ve yardımına başvurmak, destek alabilmeniz için oldukça faydalı olacaktır.

Alkan Danışmanlık olarak Ticaret Bakanlığı tarafından verilen birçok farklı teşvik için size destek sunuyoruz. Alanında uzman olan personelimiz yurt dışı mağaza, ofis ve depo açma desteğini almanız konusunda tüm süreçte yanınızda olacaktır. Bu sayede destek başvurunuzun olumlu sonuçlanma ihtimali çok daha fazla artacaktır. Bizimle hemen iletişime geçerek yurt dışı destekleri konusunda detaylı bilgi alabilir ve yurt dışı pazarına çok daha düşük maliyetlerle girebilirsiniz.